Road network management in the context of natural hazards: a decision-aiding process based on multi-criteria decision making methods and network structural properties analysis - INRAE - Institut national de recherche pour l’agriculture, l’alimentation et l’environnement Accéder directement au contenu
Communication Dans Un Congrès Année : 2013

Road network management in the context of natural hazards: a decision-aiding process based on multi-criteria decision making methods and network structural properties analysis

Résumé

In mountain areas, transport infrastructures (roads, railways) are exposed to natural hazards such as avalanches, torrent floods and rockfalls. Road networks are known to be essential for economic, safety, social, environmental and safety reasons: they can therefore be considered as critical networks. Effects of natural phenomena on exposed roads can affect either users, road infrastructures or the linking function itself with indirect remote consequences. This paper describes a methodology based on structural properties analysis to assess the indirect vulnerability of road networks. Attractiveness factors (population flows, economic activities, access to rescue, health facilities . . . ) are used to identify the importance of road sections. Physical features (slope, width . . . ) and snow avalanches exposure, considering variable quality information, are used as constraints. The software GeoGraphLab (GGL) provides structural indicators which inform decision-maker about their networks criticality and resilience is used in the context of natural hazards.
En montagne, les infrastructures de transport (routes, voies ferrées) sont exposées aux phénomènes naturels tels que les avalanches, les crues torrentielles et les chutes de blocs. Les réseaux routiers sont reconnus comme essentiels pour des raisons économiques, sociales, sécuritaires et environnementales: ils font, à ce titre, ainsi partie des réseaux dits critiques. Les effets des phénomènes naturels sur les routes exposées affectent soit directement les utilisateurs, les infrastructures ou la fonction de liaison de la route avec des conséquences indirectes distantes. Cet article décrit une méthodologie basée sur l’analyse des propriétés structurelles des réseaux pour évaluer la vulnérabilité indirecte des réseaux routiers. Des facteurs d’attractivité (flux de population, activités économiques, accès aux services de secours, santé . . . ) sont utilisés pour identifier l’importance des sections de route. Les caractéristiques physiques (pente, largeur . . . ) et l’exposition aux avalanches, prenant en compte la qualité variable des informations, sont utilisées comme contraintes. Le logiciel GeoGraphLab (GGL) est mis en oeuvre dans le contexte des risques naturels en montagne: il fournit des indicateurs structurels qui renseigne les décideurs sur la criticité et la résilience de leurs réseaux.
Fichier non déposé

Dates et versions

hal-02605938 , version 1 (16-05-2020)

Identifiants

Citer

J.M. Tacnet, E. Mermet, Ekaterina Zadonina, Michaël Deschâtres, P. Humbert, et al.. Road network management in the context of natural hazards: a decision-aiding process based on multi-criteria decision making methods and network structural properties analysis. International Snow Science Workshop (ISSW 2013), Oct 2013, Grenoble, France. pp.95-106. ⟨hal-02605938⟩
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