An individual-based model of innovation diffusion mixing social influence and rational anticipation - INRAE - Institut national de recherche pour l’agriculture, l’alimentation et l’environnement Accéder directement au contenu
Article Dans Une Revue American Journal of Sociology Année : 2005

An individual-based model of innovation diffusion mixing social influence and rational anticipation

Un modèle individu-centré de diffusion de l'innovation mixant influence sociale et anticipation rationnelle

Résumé

We propose an individual-based model of innovation diffusion and explore its main dynamical properties. In the model, individuals give an a priori social value to the innovation, which evolves during their interactions with the Relative agreement influence model. This model offers the possibility of including a minority of extremists, with extreme and very certain opinions. Individuals who give a good social value to the innovation, tend to look for information which allows them to evaluate a more precise individual benefit of the adoption. They can get such information from their associates or from the media. If their social value is bad, neither they consider the information or transmit it. Individuals adopt the innovation if the overall evaluation including the social value and the individual benefit is good enough with a sufficient certainty. The main result of the model exploration is that innovations with high social values and bad individual benefit have more chances to succeed, than innovations with bad social value and high individual benefit. Moreover, in some cases, a minority of extremists can have a very important impact on the propagation, by polarizing the social value.
Nous proposons un modèle individu-centré de diffusion de l'innovation et explorons ses principales propriétés dynamiques. Dans notre modèle, les individus donnent une valeur sociale a priori à l'innovation. Cette valeur évolue durant les interactions entre les individus selon le modèle d'influence "Relative agreement". Ce modèle permet de prendre en compte les minorités dotées d'opinions extrêmes et certaines. Les individus pensant l'innovation bonne socialement recherchent l'information qui leur permettra d'évaluer précisément l'impact à titre personnel de l'adoption. Une telle information peut être disponible auprès d'un de leur collègue ou des medias. Lorsqu'ils pensent l'innovation mauvaise socialement, ils ne considèrent pas l'information et ne la transmettent pas. Les individus adoptent l'innovation si l'évaluation globale (incluant valeur sociale et impact à titre personnel) est suffisamment positive avec une certitude suffisante. Le résultat principal de l'exploration du modèle est que les innovations dotées d'une valeur sociale forte et d'un impact personnel mauvais ont davantage de chances d'être adoptées que les innovations dotées d'une mauvaise valeur sociale et d'un impact personnel bon. Par ailleurs, dans certains cas, une minorité d'extrémistes peut avoir un impact important sur la diffusion en diffusant à tous leurs opinions extrêmes sur la valeur sociale positive de l'innovation.
Fichier non déposé

Dates et versions

hal-02587131 , version 1 (15-05-2020)

Identifiants

Citer

Guillaume Deffuant, Sylvie Huet, Frédéric Amblard. An individual-based model of innovation diffusion mixing social influence and rational anticipation. American Journal of Sociology, 2005, 110 (4), pp.1041-1069. ⟨hal-02587131⟩
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